Prasa o nas

wróć

Wiadomosci Handlowe
11-04-2019 Wiadomosci Handlowe
Kolporter ma już ponad połowę udziałów w rynku dystrybucji prasy

Kolporter w minionym roku powiększył swój udział w rynku dystrybucji prasy – z analiz prowadzonych przez spółkę wynika, że w grudniu ubiegłego roku wynosił on blisko 65 procent. Według wyliczeń Izby Wydawców Prasy, dokonywanych inną metodą, udziały Kolportera oszacowano na 51,95 proc.

 

Udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy od lat się zwiększa. W 2010 roku firma osiągnęła pierwszy wielki sukces przekraczając 50 proc. udziałów. Od tego momentu sukcesywnie, co roku, zyskuje dodatkowe procenty, umacniając się na pozycji rynkowego lidera.

Jaki jest obecnie udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy? W ostatnim, opublikowanym w lutym 2018 roku, zestawieniu Izby Wydawców Prasy oszacowano go na 51,95 proc. Nieco inne wyniki pokazują analizy stworzone przez Dział Badań i Analiz Kolportera – według nich w lutym 2018 roku Kolporter miał 58,66 proc. udziałów w rynku, a w grudniu – już 64,91 proc. Różnica związana jest przede wszystkim ze sposobem liczenia udziałów.

Izba Wydawców Prasy co roku przeprowadza badanie rynku dystrybutorów prasy. Analizy zawsze opiera na danych o nakładach globalnych tytułów płatnych 25 wydawców i grup wydawniczych. Natomiast analitycy Kolportera udział w rynku dystrybucji szacują nie na podstawie nakładów, ale realnej sprzedaży tytułów prasowych.

– Swoje analizy opieramy na sprzedaży prasy ujawnianej przez wydawców w deklaracjach składanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Bierzemy pod uwagę tylko te tytuły, o których informacje przesyłane są do ZKDP nieprzerwanie przynajmniej przez 12 kolejnych miesięcy. Zestawiamy dane sprzedażowe wydawców z danymi sprzedaży w naszej sieci dystrybucyjnej i na tej podstawie określamy udział naszej firmy w rynku dystrybucji prasy – mówi Magdalena Wodzyńska, dyrektor Działu Badań i Analiz Kolportera.

Ostatnie analizy Kolportera obejmują grudzień 2018 roku. Wówczas udziały spółki w rynku, liczone tą metodą, osiągnęły 64,91 proc.

– Kolporter na swoją pozycję pracuje już od blisko 30 lat. Praktycznie od samego początku poszerzamy swój udział w rynku dystrybucji, rozwijając współpracę z wydawcami i właścicielami punktów handlowych, tworząc własną sieć saloników, wprowadzając innowacyjne rozwiązania czy elastycznie dostosowując ofertę – mówi Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera. – Według naszych analiz dokładnie 20 lat temu, w 1998 roku, Kolporter posiadał 20,9 proc. udziałów w rynku. Po 5 latach udział wzrósł do 34,44 proc. Kolejne lata przynosiły wzrost udziałów, a za największy sukces uważamy przekroczenie 50 proc., które miało miejsce w 2010 roku.

– Jeszcze w październiku 2018 roku posiadaliśmy 58,89 proc. udziałów. Nasze notowania na rynku dystrybucji prasy wzrosły o ponad 6 proc. w ciągu ostatnich dwóch miesięcy ubiegłego roku. Miała na to wpływ zupełnie nowa sytuacja na rynku kolportażowym, związana z problemami jednego z dystrybutorów. Przyjęliśmy do dystrybucji znacznie większe nadziały gazet i czasopism, podpisaliśmy również umowy kolportażowe z ponad tysiącem właścicieli punktów sprzedaży, którzy współpracowali wcześniej z innym dystrybutorem. Umocniliśmy swoją pozycję lidera, a jednocześnie zapewniliśmy całemu rynkowi dystrybucji pełną stabilność w dość trudnym okresie – dodaje D. Materek.

wróć